Diagnostyka SIBO nie jest łatwa i jednoznaczna. Najczęściej wykorzystywanym badaniem do diagnozowania SIBO są testy oddechowe. Jak prawidłowo przygotować się do testu oddechowego SIBO?

Wiemy już, co to jest SIBO i jak jest diagnozowane. W Polsce głównym (i chyba na tą chwilę jedynym) narzędziem diagnostycznym są testy oddechowe mierzące poziom wydychanego wodoru (czasem też i metanu). Niestety, nie jest to badanie idealne, gdyż może być obarczone błędem. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wiarygodność tego testu jest przygotowanie do niego. A o tym powiemy sobie już za chwilkę 🙂

Przed testem – przygotowania

Odpowiednie przygotowanie do testu będzie zwiększało prawdopodobieństwo otrzymania wiarygodnego wyniku, umożliwiającego postawienie diagnozy.

  • Odczekaj 3-4 tygodnie po ostatniej porcji antybiotyków, preparatów z bizmutem, ziół przeciwbakteryjnych (berberyna, olejek z oregano), leków przeciwgrzybiczych oraz probiotyków (nie dotyczy osób wykonujących badanie kontrolnie po terapii SIBO),
  • Odczekaj 2 tygodnie po przebytej kolonoskopii, wlewach doodbytniczych,
  • Tydzień przed badaniem odstaw środki przeczyszczające oraz leki regulujące motorykę układu pokarmowego,
  • W dniu badania nie pal wyrobów tytoniowych.

Jakiekolwiek odstawienie leków należy skonsultować z lekarzem prowadzącym!

Do badania powinniśmy przystąpić na czczo, to oznacza, że przez co najmniej 12h nie spożywamy żadnych pokarmów, nie pijemy płynów (dopuszczalna tylko woda!) – zatem odpadają również kawa i herbata. Ponadto, dzień przed badaniem nie podejmujemy aktywności fizycznej, w dniu badania również. Powstrzymaj się także od palenia papierosów w dniu badania. Unikaj żucia gumy i stosowania środków do płukania jamy ustnej (przed samym testem).

Co ciekawe, w ostatnim konsensusie stwierdzono, że nie ma potrzeby odstawiania inhibitorów pompy protonowej przed badaniem [1].

Dieta przed testem oddechowym SIBO

A co z dietą przed testem? W zależności od objawów odpowiednią dietę powinno się zastosować 24 lub 48 godzin przed badaniem (poinformuje Cię o tym lekarz).

Dieta przed testem oddechowym powinna ograniczać produkty bogate w błonnik oraz produkty łatwo fermentujące (produkty z dużą zawartością FODMAP).

Unikaj:

  • czosnku, cebuli, pora i przypraw,
  • naparów ziołowych,
  • nabiału (chyba, że bez laktozy),
  • wody gazowanej,
  • słodzonych napojów, soków owocowych,
  • cukru,
  • produktów zbożowych pełnoziarnistych,
  • produktów przetworzonych,
  • słodyczy,
  • warzyw strączkowych.

Dozwolone:

  • mięso, ryby, jaja,
  • ryż, ziemniaki, tofu, quinoa,
  • nabiał bezlaktozowy, mleko ryżowe,
  • kawa, herbata czarna (bez cukru), woda,
  • sól i pieprz,
  • oliwa z oliwek, olej kokosowy.

Oczywiście pacjenci, którzy są na specjalnych dietach (np. bezglutenowej czy bezzbożowej powinni dostosować menu przed badaniem do dotychczasowych zaleceń).

Przykładowy jadłospis diety przed badaniem

Śniadanie: jajecznica z 2 jaj na niewielkiej ilości masła klarowanego (bez dodatków) + 2 wafle ryżowe
II Śniadanie: kanapka z tofu (białe pieczywo lub bezglutenowe) + banan
Obiad: grillowana pierś z kurczaka, 1/2 szklanki ugotowanego ryżu
Kolacja: sałatka z pieczoną rybą – sałata, pieczony dorsz, pomidor, oliwa z oliwek

Pamiętaj, żeby na 12h przed umówionym badaniem przestać spożywać jakiekolwiek pokarmy i napoje (dopuszczalna tylko woda).

Zalecenia przed badaniem mogą wydawać się restrykcyjne, ale to tylko jeden dzień. Dasz radę 🙂 Pamiętaj, że ich nieprzestrzeganie może wpłynąć na wynik testu.

jak przygotować się do testu oddechowego SIBO?
Dietetyk online Kasia Frąckiewicz

Jestem absolwentka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku ‚Dietetyka’. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków oraz do Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. Moim celem jest zmodyfikowanie Twoich nawyków i optymalizacja żywienia, abyś wyglądał i czuł się świetnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *